De regiogemeenten die wij als Inkoop & Monitoring Utrecht West bedienen, te weten Woerden, Oudewater, Montfoort, De Ronde Venen en Stichtse Vecht geven jaarlijks veel geld uit aan inwoners die zorg of hulp nodig hebben. Dat doen deze regiogemeenten vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. Het is belangrijk dat dit geld, dat bedoeld is voor zorg,  goed wordt besteed.

Het is belangrijk dat u een vermoeden van verkeerd gebruik van het zorggeld (fraude) met ons deelt. Bij fraude kunt u denken aan dat iemand niet de zorg krijgt waarvoor betaald wordt. Of u krijgt bijvoorbeeld een factuur voor andere zorg dan u heeft ontvangen. Heeft u een vermoeden van zorgfraude? Meld het dan bij het regionaal meldpunt Zorgfraude Utrecht West


Iedereen mag een melding doen.

Dit kunt u doen door een mail te sturen naar zorgfraude@inkooputrechtwest.nl waarin u antwoord geeft op de volgende vragen:

Vermeld zoveel mogelijk concrete feiten, zoals namen, de handelwijze, soort zorg/ voorziening, het werkadres, de werktijden, de inkomsten, etc.
 
Vermeld de naam en het vestigingsadres van de zorgaanbieder/zorgverlener in.
 

Wij maken u er op attent dat we geen terugkoppeling bieden over de voortgang van een mogelijk onderzoek.

Voorbeelden van verkeerd gebruik van het zorggeld:

  1. Welke situaties wijzen op mogelijke fraude?

Voorbeelden van mogelijke zorgfraude zijn:

  • Geld voor zorg vragen (declareren) zonder dat er zorg geleverd is.
  • Geld voor meer of andere zorg vragen (declareren) dan geleverd is.
  • Geld voor zorg vragen (declareren) die al op een andere manier wordt betaald.
  • Een administratie die niet op orde is.
  • Zorg leveren met personeel zonder diploma’s. 
  • Het oneerlijk zijn over een situatie, zodat er geld gedeclareerd kan worden.
  • De persoon die zorg nodig heeft maakt misbruik van voorzieningen. Bijvoorbeeld: de persoon heeft geen huishoudelijke hulp nodig of besteedt een persoonsgebonden budget (PGB) aan iets anders dan aan zorg.

Dit zijn voorbeelden. Heeft u een ander vermoeden van zorgfraude? Ook dan mag u een melding maken. En ook als u twijfelt, kunt u een melding maken.

  1. Hoe maak ik een melding?

 U kunt een melding doen via bovenstaand e-mail adres.

  1. Wat gebeurt er met mijn melding?

De regionale toezichthouder beoordeelt deze melding. De toezichthouder kan op basis van signalen een onderzoek starten. Na uw melding krijgt u bij het achterlaten van een e-mailadres een ontvangstbevestiging. Vanwege privacy wordt over het onderzoek verder niet gecommuniceerd.

  1. Ik heb een klacht over een zorgaanbieder.

Heeft u dit al besproken met de zorgaanbieder? Maak eerst gebruik van de klachtenregeling van de zorgaanbieder. Komt u er dan nog niet uit, bel dan met ons secretariaat, het telefoonnummer staat op onze homepage.

  1. Wat moet ik doen als het niet lukt om de melding online te doen?

Als het u niet lukt om de melding online te doen, dan kunt u ons bellen.